Pelayanan, Minda & Pengetahuan



PENGETAHUAN TEOLOGI
Saya mendengar kotbah Rev. Dr Stephen Tong, ada satu kalimat yang memberi pencerahan kepada saya. Kalimat ini ialah “ Maka menyesallah Allah, Bahwa Ia telah menjadikan manusia di bumi, dah hal itu memilukan hatiNya lalu Allah merencanakan untuk memusnahkan semua manusia daripada muka bumi. Daripada Ayat Firman Tuhan ini, Rev. Dr. Stephen Tong mengatakan ada banyak orang mengatakan kejadian itu ialah Kejam, di mana Allah pada mulanya menciptakan manusia dan selepas menyesal kerana manusia berlaku kejahatan di mata Dia. Akan tetapi,  Pendeta ini mengatakan ini ialah konsep dari KASIH Allah bertukar kepada KEADILAN Allah. Apabila saya merenugkan hal ini, ternyata penyataan yang saya pernah dengar lalu tentang Allah yang seakan-akan Kejam kerana membinasakan manusia ciptaan Nya di zaman air bah melanda, yang mana saya juga menolak akan penyataan ini, mengubah penyataan ini dan memberikan saya satu kefahaman yang baru tentang konsep Allah yang penuh Kasih dan Keadilan.
 Ternyata kedua hal ini tidak ditunjukkan seiring dalam tindakan Allah terhadap manusia ciptaanNya. Jika Allah mengasihi kita, maka Dia akan menunjukkan KasihNya kepada kita melalui Kemurahan dan belas kasihan Nya dalam pelbagai cara yang Dia izinkan kita terima kan itu. dan juga jika Dia mengadili kita, maka Allah pasti akan memberikan kita imbalan yang setara dengan pengadilan yang dibuatkan ke atas kita berdasarkan tingkah laku hati fikiran dan perlakukan serta salah laku kita di mata Nya. Saya mengerti bahwa Allah yang saya sembah selama ini adalah Allah yang penuh misteri yang saya perlu belajar dan mengenalNya melalui apa cara sekalipun yang Dia izinkan saya mengenal Nya. Bagi saya, buku-buku rujukan semasa tentang Sifat Allah dan teologi sistematika tidak cukup untuk menghuraikan keberadaan Allah yang semutlakNya di dasar pengetahuan saya tentang ketuhanan. Saya mengaku bahwa dasar pengetahuan saya tentang Tuhan tidak sempurna, hanya Hikmat surgawi yang saya terima dari semasa ke semasa yang terjadi di dalam kehendak Tuhan,
Sebagai kesimpulan, walapun saya sudah melibatkan diri dalam pelayanan dan aktif mengikut ibadah serta seminar Ketuhanan dan rohani sejak berumur 13 tahun sehingga sekarang, saya perlu mengakui bahwa sepanjang perjalanan yang lalu saya hanyalah berjalan di dalam lembah kekelaman dan Tuhanlah yang sentiasa memastikan saya baik adanya setiba di setiap destinasi-destinasi saya.

PEMAHAMAN TENTANG PELAYANAN
Dari segi pelayanan yang sudah berlalu, saya menghabiskan masa dan tenaga menyiapkan pengurusan orang dan juga atucara pelayanan. Selain daripada ini, saya juga banyak menghabiskan masa-masa terluang dengan hal-hal yang memerlukan penglilbatkan saya di dalam pelayanan seperti pelayanan tim pendoa syafaat, tim pujian dan sembah, perjumpaan doa persekutuan dan kelompok sel, yang memerlukan saya untuk memimpin, berdoa, mendorong dan menasihati serta mempraktikkan buah roh kudus sepanjang berurusan dengan ahli-ahli atau pelayan-pelayan serta hamba Tuhan yang lain. 
Pelayanan di dalam gereja dan pelayanan di luar gereja mempunyai cara pandang dan pengalaman yang berbeza, dan kadang-kadang ianya juga tergantung dengan orang-orang di sekitar tempat pelayanan itu. Jika pelayanan di dalam gereja, ianya banyak memerlukan menguasai kata-kata yang baik dan membangun serta saya tidak perlu mengambil masa yang lama untuk masa penerangan. Sebagai contoh, orang-orang yang di dalam pelayanan gereja terdiri daripada orang-orang yang berpendidikan dan mereka mengenal pasti dan sedar akan isu-isu semasa yang berlaku baik di dalam dan di luar gereja manakala jika pelayanan di luar gereja pula, saya harus mengambil masa serta tenaga yang panjang untuk memastikan apa yang saya persembahkan itu jelas dan bermanfaat untuk mereka. Sebagai contoh, setiap bulan saya akan pergi melawat 2 buah gereja cabang di daerah tampin, negeri Sembilan. Saya akan membawa tim 2-3 orang mengikuti saya dan kami membahagikan tugas-tugas pelayanan mengikut talenta masing-masing. Setiap persembahan kami, iaitu Sesi penyampaikan Firman, Sesi belajar musik, sesi mentor dan pembangunan kepimpinan harus diberikan kepada mereka dengan cara pendekatan yang mudah difahami kepada konteks mereka sebagai Orang Asli.
Jadi, apa yang saya dapat faham di dalam pelayanan gereja dan di luar gereja ialah usaha dan teknik-teknik kita sebagai seorang pengajar, pemimpin dan pekerja akan melalui pendekatan yang berbeza pada setiap kali melakukan pelayanan di sesuatu tempat.

PENGALAMAN PRAKTIKAL
            Dari pengalaman praktikal, saya melakukan apa yang sudah ditetapkan oleh Pastor Gereja saya. Ianya hanyalah seperti satu pratikal yang saya sudah lakukan pada waktu-waktu yang sebelumnya. Cuma yang menjadi perbezaan ialah saya diberikan topik dan peranan yang berlainan dan saya mendapati diri saya dapat lakukan dengan baik sekali. Saya sedang membaca buku yang bertajuk “Mengajar untuk mengubah Hidup” – Teaching to change Lives by Dr. Howard Hendricks. yang mengatakan di dalam satu bahagian penulisan beliau, kelulusan bagi seorang tenaga pengajar untuk sekolah atau institusi tinggi di luar adalah tinggi jika dibandingkan dengan seorang tenaga pengajar untuk sekolah minggu. Maksud yang boleh saya simpulkan ialah menjadi guru sekolah minggu tidak memerlukan kelulusan yang baik dalam bidang sekolah minggu mahupun teologi, yang mana akhirnya akan menjadi pendidik/ pengajar yang mengajar segala didikan moral Kristen dan pertanyaan saya apakah menjadi kualitas anak-anak sekolah minggu yang diajar nanti? kalau dibandingkan dengan anak-anak yang diajar oleh pengajar / pendidik yang lulusan tinggi dalam bidang pendidikan – sudah tentu kualiti yang berbeza daripada anak-anak yang tidak diajar oleh pengajar yang tiada lulusan. Ini ialah sesuatu pemahaman praktikal yang saya terima dan sememangnya ia berlaku di mana-mana gereja kecil dan lokal.
            Secara kesimpulannya, gereja seharusnya memiliki kualitas seorang pengajar yang baik dan mempunyai kelulusan untuk menjadi pendidik di dalam pelayanan-pelayanan di gereja supaya anak-anak dan jemaat Tuhan terdiri daripada orang-orang yang berkualitas di dalam Tuhan.

Comments

Popular posts from this blog

Berani Percaya - Aku Percaya

Pengalaman, Perasaan & Ketulusan

SEL KINEO - AMARAH