SEL KINEO - AIDS

Topik: AIDS (HIV)
                                                                               
Mengapa ada penyakit AIDS (HIV)?

Kejadian 3: 19 - dengan berpeluh engkau akan mencari makananmu, sampai engkau kembali lagi menjadi tanah, karena dari situlah engkau diambil; sebab engkau debu dan engkau akan kembali menjadi debu."

Apabila Adam dan Hawa mengingkari Perintah Tuhan, dosa mulai masuk ke dalam dunia dan mengubah kehidupan suci mereka. Akibat daripada ini, wujudnya kesakitan dan kematian. Aids (HIV) – seperti penyakit yang lain ialah salah satu daripada akibat kejatuhan manusia di dalam pelanggaran perintah Tuhan dan dosa.

Apakah yang menjadi respon saya dan tanggungjawab terhadap orang yang menghidapi penyakit AIDS?

Matius 22:39 - Dan hukum yang kedua, yang sama dengan itu, ialah: Kasihilah sesamamu manusia seperti dirimu sendiri. 
Markus 6:34 - Ketika Yesus mendarat, Ia melihat sejumlah besar orang banyak, maka tergeraklah hati-Nya oleh belas kasihan kepada mereka, karena mereka seperti domba yang tidak mempunyai gembala. Lalu mulailah Ia mengajarkan banyak hal kepada mereka. 
Roma 12:9 - Hendaklah kasih itu jangan pura-pura! Jauhilah yang jahat dan lakukanlah yang baik.
2 Korintus 1:4 - yang menghibur kami dalam segala penderitaan kami, sehingga kami sanggup menghibur mereka, yang berada dalam bermacam-macam penderitaan dengan penghiburan yang kami terima sendiri dari Allah. 
1 Korintus 2:6-7 - Bagi orang yang demikian sudahlah cukup tegoran dari sebagian besar dari kamu, sehingga kamu sebaliknya harus mengampuni dan menghibur dia, supaya ia jangan binasa oleh kesedihan yang terlampau berat. 
 
Tanpa mengira bagaimana mereka yang menghidapi penyakit AIDS dijangkiti, Firman Tuhan memberi perintah kepada kita untuk mengasihi mereka dengan Kasih Yesus. Ini bukan bermaksud kamu memberikan galakan kepada gejala sosial kepada masyarakat penghidap AIDS (HIV) untuk melakukan aktiviti yang kurang sihat, akan tetapi Kasih Kristus harus ditunjukkan kepada semua orang agar Kasih anugerah, pengampunan dan pengampunan akan nyata kepada mereka. Allah memanggil anda untuk mengasihi, melayani, dan memiliki belas kasihan terhadap semua orang.    

Janji Firman Tuhan 

2 Korintus 1:4 - yang menghibur kami dalam segala penderitaan kami, sehingga kami sanggup menghibur mereka, yang berada dalam bermacam-macam penderitaan dengan penghiburan yang kami terima sendiri dari Allah.

Perkongsian & Pertanyaan Kineo

  1. Ceritakan jika anda mempunyai kawan yang menghidapi penyakit AIDS (HIV)? dan Bagaimana pandangan/perasaan anda bila bersama dengan mereka?
  2. Bagaimanakah perasaan kamu jika kamu ialah seorang penghidap penyakit AIDS (HIV)?
  3. Apa yang saya boleh belajar daripada topik ini?
  4. Ayat firman Tuhan yang di dalam petikan atas menjadi ayat pedoman saya malam ini.
Apa yang saya tidak mengerti tentang topik ini dan kenapa? 

Comments

Popular posts from this blog

Berani Percaya - Aku Percaya

Pengalaman, Perasaan & Ketulusan

SEL KINEO - AMARAH