SEL KINEO - ACCEPTANCE


Topik: Diterima (Acceptance)    
                                                                     
Apakah yang menyebabkan saya diterima (Acceptable) oleh Allah?

Roma 3:27 - Jika demikian, apakah dasarnya untuk bermegah? Tidak ada! Berdasarkan apa? Berdasarkan perbuatan? Tidak, melainkan berdasarkan iman! 

Tiada ada siapa yang layak untuk diterima oleh Allah. Tiada yang boleh kamu lakukan untuk menebus diri kamu daripada dosa. Hanya ada satu jalan untuk diterima oleh Allah ialah percaya kepada anakNya Yesus Kristus, yang sudah mati untuk dosa kamu supaya kamu menjadi orang merdeka menikmati hidup yang kekal.  Bila kamu menerima pengampunan dari Allah dan mengizinkan Dia sebagai Tuhan kehidupan mu, berarti Dia telah menerima kamu sepenuhnya masuk di dalam hadiratNya.  

Bagaimana jika seseorang itu telah melakukan dosa yang berat? Haruskah saya menerima dia ataupun tidak ?

Roma 8:39 - atau kuasa-kuasa, baik yang di atas, maupun yang di bawah, ataupun sesuatu makhluk lain, tidak akan dapat memisahkan kita dari kasih Allah, yang ada dalam Kristus Yesus, Tuhan kita.  

 Tidak ada yang memisahkan kita daripada Kasih Tuhan. Pada masa yang sama, kamu juga perbuat hal yang sama, iaitu dengan mengasihi orang lain seberat apapun dosa yang sudah mereka lakukan. Tetapi ini tidak berarti kamu menerima atau membenarkan mereka terus melakukan dosa. Kamu menerima mereka yang berdosa sebagai ciptaan Tuhan yang unik dan istimewa. Hanya dengan kasih, maka  kamu pasti dapat membawa orang masuk kembali kepada persekutuan dengan Tuhan. 

Bagaimana saya belajar untuk menerima orang lain yang berbeza dari saya?

Matius 9: 11-12 - Pada waktu orang Farisi melihat hal itu, berkatalah mereka kepada murid-murid Yesus: "Mengapa gurumu makan bersama-sama dengan pemungut cukai dan orang berdosa?" 
12. Yesus mendengarnya dan berkata: "Bukan orang sehat yang memerlukan tabib, tetapi orang sakit. 


Setiap orang adalah ciptaan Allah yang unik dan dikasihi oleh Dia. Kalau Tuhan mengasihi/menerima kita, maka kita juga harus mengasihi/menerima orang lain.

Roma 15:7 - Sebab itu terimalah satu akan yang lain, sama seperti Kristus juga telah menerima kita, untuk kemuliaan Allah.  

Pertanyaan Kineo

1)     Apakah yang saya boleh belajar daripada Topik ini ?
2)     Bagaimana saya menerapkan KASIH dalam perbuatan saya terhadap orang lain? Berikan 1 contoh terbaik anda pernah lakukan.
3)     Kongsikan teladan Tuhan daripada salah satu ayat Firman(Dalam kotak di atas) yang benar-benar berbicara kepada kamu.  

Comments

Popular posts from this blog

Berani Percaya - Aku Percaya

Pengalaman, Perasaan & Ketulusan

SEL KINEO - AMARAH