SEL KINEO - Absence


Topik: Absence (Tidak Hadir)
                                                                          
Mengapa saya merasakan Tuhan terkadang tidak hadir (Absence)?

Mazmur 101:1 – Mengapakah Engkau menjauhkan diri, Ya Tuhan, dan bersembunyi pada masa kesusahan?
Mazmur 139:2, 7 – Engkau mengenal dudukku dan berdiriku, Engkau memahami fikiranku dari jauh. |Kemana dapat aku pergi daripada Roh-Mu? Atau kemana dapat aku alri dari hadiratMu?>

Semakin hebat masalah mu, sepertinya semakin jauh Tuhan dari padamu. Dalam masa kesukaranmu, engkau merasakan Tuhan meninggalkan engkau. Oleh sebab itu, di dalam waktu seperti ini, jangan percaya pada perasaan mu akan tidak hadir (Absence) Tuhan; Percaya Janji Tuhan bahwa Dia tidak pernah meninggalkan engkau. Bersandar kepada Firman Tuhan yang sudah berbicara tentang Janji Tuhan (bersamamu), bukan bersandar kepada perkataan yang daripada perasaan/emosi kamu.

Yesaya 59:1-2 – Sesungguhnya, tangan TUHAN tidak kurang berkuasa untuk menyelamatkan, dan pendengaran-Nya tidak tumpul untuk mendengar. |Tetapi kesalahanmu telah menjadi pemisah antara kamu dengan Allahmu, dan dosa-dosamu membuat Dia menyembunyikan diri daripadamu sehingga Dia tidak mendengar.
  
Bila mana Tuhan dirasakan begitu jauh daripada engkau, ini ada artinya kemungkinan engkau sudah berjauhan daripada Tuhan dan bukan kerana Tuhan berjauhan daripada engkau. (Rujuk ayat yang dituliskan oleh Yesaya). Apa yang terjadi kepada engkau ialah engkau tidak mau melepaskan perbuatan-perbuatan dosa di dalam kehidupan mu sebagai akibat engkau merasakan begitu jauh daripada Tuhan sehingga engkau tidak dapat menikmati hubungan intim dengan Tuhan.

Refleksi : (Cuba bayangkan,  bila masa kamu dan pasangan kamu berlaku perselisihan, maka kamu merasa jauh daripadanya)

Adakah dosa-dosa yang terdapat pada engkau yang menyebabkan engkau jauh daripada Tuhan? Jika ada, engkau harus menanggalkan perbuatan-perbuatan dosa itu melalui pengakuan mu di hadapan Tuhan dan engkau pasti akan dekat kepada Tuhan.

Yakobus 4: 8 – Dampingi Allah, Allah akan mendampingmu. Basuh bersih tanganmu, wahai kamu yang berdosa. Sucikan hatimu, wahai kamu yang munafik
Matius 28: 20B – Aku akan sentiasa bersamamu, hingga ke akhir zaman.

Perkongsian Peribadi (Kenal diri anda)
  1. Menurut kamu, apakah kehidupan kamu?
  2. Di manakah waktu usia kamu merasa hidup yang penting dan apa alasan kamu?
  3. Bagaimana reaski anda terhadap orang-orang yang disekitar anda bila anda merasa marah atau sedih dan sebaliknya?
  4. Di manakah anda meletak diri anda sekiranya anda merasa emosi dan kesunyian?
  5. Apakah yang mendorong anda untuk menolong orang yang memerlukan pertolongan daripada anda?

Comments

Popular posts from this blog

Berani Percaya - Aku Percaya

Pengalaman, Perasaan & Ketulusan

SEL KINEO - AMARAH