JAUH PEMANDANGAN LUAS PENGETAHUAN

Orang kata, jauh pemandangan luas pengetahuan dan ironi bagi "Orang kata" ini hanya menjadi nyata jika kita melihat apa yang diusahakan sekarang ini hanya sebagai batu loncatan dari melakukan dengan bersahaja ATAU dilakukan dengan konsisten. Saya lebih suka jika prinsip hidup dilakukan dengan konsisten serta menambah sedikit nilai yang bernama kesungguhan. 

                                                     Tiba di G. Bukit Payung@Ministry

                                      Berselfie sebelum memulakan Ibadah Minggu@Ministry
                                                

Kesungguhan tergambar dari saat kita masih mentah dan memiliki aset hidup yang sedikit. Mungkin difikirkan ASET hidup ialah uang dan harta yang kita miliki, tetapi bukan itu yang menjadi arti maksud dari penggunaan aset hidup di sini. Maksud saya ialah apa yang kita miliki sampai kita boleh menghidupi hidup kita - iaitu kecekalan, ketabahan, keterbukaan, kerajinan, ketaatan, kerendahan hati, kesabaran, kesetiaan, kebijaksanaan, kehormatan dan kemakmuran dalam segala sifat kebaikan dan hormanis hidup. - Ini maksud saya. 


                                       Tiba di G. Ulu Chuai, Tampin Negeri Sembilan@Ministry

Aset hidup inilah yang antara faktor memandu hidup kita untuk kekal di atas jalanan yang penuh liku dan berlubang ini. Kita mungkin akan menjadi gagal jika kita tidak ada kecekalan dan ketabahan untuk mencuba dan berusaha, Kita menjadi pessimistik dan hanya mementingkan diri sendiri jika tiada keterbukaan, Kita akan menjadi cepat amarah dan tidak waras dalam tindakan dan keputusan sekiranya kita tidak ada kesabaran dan kebijaksanaan.  Jadi, aset-aset ini yang mengawal kita menjadi seorang insan yang dipandang hormat dan disegani pada lingkungan masyarakat yang bersama kita. 

Mee Kolok Tampin - Menjamu Selera sebelum@Ministry

Boleh disimpulkan, bahwa aset-aset hidup ini melahirkan orang-orang yang berjiwa kesungguhan baik di masa susah dan senang, baik di masa suka mahupun duka, tanpa mengira arti sebuah kekalahan untuk berjuang sampai kepada garisan perlumbaaan, yang dinamakan sebagai Penamat.

Comments

Popular posts from this blog

Berani Percaya - Aku Percaya

Pengalaman, Perasaan & Ketulusan

SEL KINEO - AMARAH